17 березня, в Україні стартував основний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025, який триватиме до 04 травня 2025 року, заклади освіти Рівненської області долучаються до участі з 19.03.2025. У нашій державі це дослідження відбувається втретє, попередні цикли проведено у 2018 та 2022 роках.
В основному етапі цього масштабного міжнародного моніторингу візьмуть участь понад 10 тисяч українських 15-річних учнів і студентів із 298 закладів освіти, відібраних за спеціальною процедурою з переліку, визначеного міжнародною компанією з формування вибірки Westat, Рівненщину представлятимуть понад 660 учасників із майже двох десятків закладів освіти.
У межах дослідження учасники й учасниці проходитимуть тестування й заповнюватимуть анкети в комп’ютерному форматі в спеціальному онлайновому середовищі PISA. У межах тестування кожен учасник і кожна учасницям виконуватиме індивідуальний набір тестових завдань, серед яких можуть бути завдання з трьох ключових галузей PISA, а саме читання, математики та природничо-наукових дисциплін, а також завдання з інноваційної галузі PISA навчання в цифровому світі (Learning in the Digital World, LDW) та додаткової галузі – оцінювання знань з іноземної мови (Foreign Language Assessment, FLA). Основною серед ключових у циклі PISA-2025 є природничо-наукова галузь. Це означає, що значна частина учнівства / студентства, залученого до дослідження, під час тестування, окрім інших завдань, виконуватиме саме завдання з природничо-наукових дисциплін.
Основним завданням PISA не є визначення рівня знань з конкретного навчального предмета, а передусім це є з’ясуваня рівня сформованості компетентності підлітків у певній галузі, тобто їхнє вміння ефективно використовувати здобуті як у закладі освіти, так і поза ним знання в різноманітних життєвих ситуаціях. Переконатися в тому, що PISA дійсно оцінює компетентність учнівства / студентства, його готовність жити й діяти в сучасному мінливому світі, допоможуть приклади оприлюднених за підсумками попередніх циклів PISA завдання. Вони доступі як українською мовою на нашому вебсайті PISA.Ukraine, так і англійською мовою в середовищі, подібному до того, яке використовують на реальному тестуванні PISA, у рубриці «Які тести використовують у PISA?».
Окрім виконання тестів, 15-річні заповнюватимуть анкети. Це важливий елемент дослідження PISA, який дає змогу краще зрозуміти, які чинники впливають на навчальну успішність підлітків. Зміст анкет для учнівства / студентства безпосередньо пов’язаний з тими галузями, з яких воно буде виконувати тести. Анкетування пройде також керівництво закладів-учасників. Метою анкет для закладів є вивчення типових педагогічних практик, які реалізують педагоги закладу, збирання даних про склад педколективу, матеріальне й методичне забезпечення освітнього процесу тощо. Оскільки Україна є однією з 22 країн, які проводять оцінювання знань з іноземної мови (Foreign Language Assessment, FLA), керівництво в анкетах також надаватиме інформацію про передумови для вивчення англійської мови у своїх закладах.
Усі дані PISA є деперсоніфікованими і використовуються для визначення показників на рівні країни, а не на рівні окремого закладу чи регіону. Головна мета дослідження — побачити, якими є освітні досягнення України у міжнародному контексті, порівняти їх із результатами інших країн та визначити шляхи для подальшого розвитку нашої освіти з урахуванням досвіду інших країн, які показують високу результативність.
Щиро вдячні керівникам закладів освіти – учасникам основного етапу PISA-2025 й педагогам закладів освіти, які, попри складні обставини, долучилися до основного етапу дослідження й зробили все належне, щоб дослідження відбулося відповідно до високих міжнародних стандартів.
Вдячні підліткам і їхньому батьківству за готовність узяти участь у цьому глобальному освітньому проєкті. Кожен обраний підліток, який бере участь у тестуванні та анкетуванні, робить важливий внесок у формування повної й об’єктивної картини стану освіти в складних умовах сьогодення.
Слова вдячності – координаторам основного етапу PISA-2025 в і десяткам залучених фахівців Рівненської області, які забезпечують проведення сесій оцінювання в закладах освіти, виконуючи функції відповідальних за пункти моніторингу, старших інструкторів, адміністраторів з комп’ютерного оцінювання, спостерігачів.
Завідувач кабінету ЗНО та
моніторингу якості освіти
Рівненського ОІППО І.В. Опольський
19.03.2025