05 грудня в Києві Український центр оцінювання якості освіти та Міністерство освіти і науки України за підтримки ЮНІСЕФ оприлюднили Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022.
Звіт підготували провідні аналітики Українського центру оцінювання якості освіти за підтримки Організації економічного співробітництва та розвитку. Крім повного, було також підготовлено Короткий звіт. У національному звіті репрезентовано основну інформацію про успішність українських 15-річних підлітків, зокрема на тлі результатів їхніх однолітків в інших країнах, а також порівняно з досягненнями учнівства станом на 2018 рік, коли наша країна вперше взяла участь у дослідженні PISA.
Презентація Національного звіту в Києві проходила одночасно з відкриттям Міжнародного звіту за результатами PISA-2022 — заходу, що відбувся в Парижі. Міжнародний звіт — це документ, що складається з кількох томів. Сьогодні оприлюднено перші два з них. Том І інформує про показники успішності 15-річних підлітків 81 країни в оволодінні читацькою, математичною та природничо-науковою грамотністю, а також про результати вивчення проблеми рівності в освітніх системах країн-учасниць PISA. Своєю чергою том II зосереджений на проблемі стійкості освітніх систем загалом та учнів і закладів освіти зокрема. Зазначимо, що Український центр оцінювання якості освіти перекладе частину матеріалів цьогорічного Міжнародного звіту українською мовою й розмістить їх на сайті PISA.UKRAINE, де нині можна ознайомитися з перекладом тому І за підсумками циклу PISA-2018. Оприлюднення перекладу тому І за підсумками циклу PISA-2022 заплановано на весну 2024 року.
Наголосимо, що результати PISA політики всіх країн-учасниць використовують для оцінювання ефективності своїх освітніх систем, визначення зон потенційних ризиків і водночас актуальних напрямів розвитку. Для України ці дані цінні передусім з огляду на те, що вони відбивають ті проблеми, з якими стикнулася наша система загальної середньої освіти внаслідок пандемії COVID-19 та повномасштабного вторгнення росії. Висновки PISA-2022 можуть допомогти вітчизняному політикуму й освітянській спільноті напрацювати ефективні заходи для забезпечення стійкості нашої системи освіти та її поступу в умовах продовження реформи Нової української школи.
Короткі основні результати України в PISA-2022
PISA-2022 вказала не лише на нижчий, ніж у середньому по країнах ОЕСР, рівень сформованості математичної, читацької та природничо-наукової грамотності українського учнівства, а й на масштаби навчальних втрат порівняно з 2018 р. За стандартами PISA, вони еквівалентні пів року навчання з природничо-наукових дисциплін, одному року навчання з математики та двом рокам – із читання.
PISA-2022 підтвердила наявність значних гендерних розривів у галузі читання та математики серед українського учнівства. У читанні хлопці відстають від дівчат на понад рік навчання, але випереджають їх на 10 балів з математики. Хоча гендерний розрив із читання трохи скоротився, однак відбулося це лише тому, що результати дівчат знизилися сильніше, ніж результати хлопців.
Результати PISA засвідчують, що успішність учнів значною мірою залежить від їхнього соціально-економічного статусу. Учні з високим соціальноекономічним статусом мають вищі результати з математичної, читацької та природничо-наукової галузей PISA, порівняно з учнями з низьким соціально-економічним статусом. При цьому учні з нижчим соціальноекономічним статусом найчастіше навчаються в Україні у звичайних школах або професійно-технічних закладах освіти й проживають у невеликих містах, селищах або селах, а з вищим — навчаються в ліцеях, гімназіях і спеціалізованих школах і проживають у великих містах.
Найбільш помітною є різниця в результатах учнів, які мешкають у сільській місцевості та великих містах: різниця в балах з математики цих категорій українських 15-річних підлітків становить 92 бали, що за стандартами PISA2022 еквівалентно більш ніж 4,5 року навчання.
Хоча в Україні значна частина учнів почувається задоволеною життям, відчуває приналежність до своїх закладів освіти, не має негативного досвіду переживання булінгу, проте, порівняно з попереднім циклом, психологічний добробут наших підлітків погіршився.
Дані PISA поточного циклу, як і попереднього, виявили проблеми, пов’язані із забезпеченням українських закладів освіти необхідними ресурсами (матеріальними та людськими). Однак PISA послідовно доводить, що не лише наявність ресурсів, але й стратегії їх розподілу мають важливе значення, а тому потрібно докласти зусилля для того, щоб вони були доступними в достатній кількості там, де вони найбільш потрібні.
Ознайомитися зі звітами можна на сайті PISA.UKRAINE.