Новини інституту

РОЗВИТОК ДОШКІЛЛЯ В РЕГІОНІ

На кінець 2015 року в державному реєстрі Рівненської області перебувало 514 дошкільних навчальних закладів, що на 12 закладів більше ніж у попередньому році та на 27 закладів більше ніж у 2013 році. У них виховується 41,1 тис. дітей (2013 рік – 40,0 тис., 2014 – 39,1 тис.), зокрема в сільській місцевості – 389 дошкільних закладів із контингентом 15,2 тис. вихованців.

 Проте на час здачі статистичних даних за формою № 85-к тимчасово не працювали чотири заклади: Карасинський ДНЗ Клесівської територіальної громади Сарненського району, Малостидинський сезонний ДНЗ Костопільського району та дошкільні підрозділи Дивенського і Старокорецького навчально-виховних комплексів Корецького району.

 За 2015 рік відновлено роботу дошкільних навчальних закладів
на 95 місць у м. Рівному, на 25 місць – у Зарічненському районі, на 10 місць – у Яблунівському ДНЗ Березнівського району із короткотривалим перебуванням та на 20 місць – у дошкільному підрозділі Оженинського НВК Острозького району.

  Створено три начально-виховні комплекси на 45 місць у Володимирецькому районі (Красносільський, Малотелковицький, Бишляцький), два на 75 місць – у Рокитнівському районі (Єльнівський, Дроздинський), один на 15 місць – у Корецькому районі (Старокорецький), один на 14 місць із короткотривалим перебуванням у с. Русивель Гощанського району та навчально-виховний комплекс № 14 у м. Рівному. 12 діючих шкіл та садків реорганізовано у навчально-виховні комплекси у Володимирецькому районі та один – у Березнівському. Відкрито дошкільний підрозділ на 50 місць (2 групи) для дітей дошкільного віку при Володимирецькому районному колегіумі, а також додатково 17 дошкільних груп у вже діючих закладах. Загалом упродовж 2015 року додатково створено 812 місць.

Для дітей старшого дошкільного віку, які з різних причин не можуть відвідувати дошкільні навчальні заклади, у сільській місцевості запрацювали групи при загальноосвітніх навчальних закладах для 215 дітей. Соціально-педагогічним патронатом охоплено майже шість тисяч дітей віком
від 3 до 6 років.

У 2016 році створено 77 місць за рахунок відкриття трьох дошкільних груп у вже існуючих закладах Зарічненського району та в місті Острозі. Крім того створено два навчально-виховні комплекси "Школа-дошкільний навчальний заклад" у Корецькому районі.

До кінця 2016 року передбачається провести реконструкцію із подальшим відкриттям чотирьох дошкільних навчальних закладів у с. Новорічиця Зарічненського району, Демидівському та Радивилівському районах, Миляцькій територіальній громаді, а також відновити діяльність трьох закладів: ДНЗ № 17 у м. Рівному, Ремчицький дитячий садок Сарненського району, а також дитсадок Підлозцівської територіальної громади Млинівського району. Також планується відкриття дошкільних закладів у пристосованих приміщеннях у Дубенському, Корецькому, Млинівському та Рівненському районах, а в уже існуючих садках – 14 нових груп та трьох навчально-виховних комплексів. Загалом у 2016 році планується додатково створити 867 місць.

На виконання Закону України "Про внесення змін до законодавчих актів із питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу" від 06.07.2010 №2442-VІ завдяки впровадженню альтернативних форм здобуття дошкільної освіти вдалося досягти стовідсоткового охоплення дітей п’ятирічного віку.

Рівненська область – один із небагатьох регіонів України з найвищим рівнем народжуваності. У 2012 році зафіксовано найвищий коефіцієнт народжуваності – 15,9 (середній по Україні – 11,4). Позитивна динаміка народжуваності в області утримується вже декілька років. Найкращий показник природного відтворення населення – в Рокитнівському районі та місті Кузнецовську.

Існує проблема перевантаження дошкільних навчальних закладів у деяких районах та містах області. На 100 місцях у ДНЗ виховується 136 дітей (середній показник по Україні – 117 дітей), зокрема в сільській місцевості – 116 дітей, у містах – 151. Вищий за обласний цей показник у містах Рівне (165 вихованців на 100 місць), Дубно (198), а також у Березнівському (143), Здолбунівському (138) та Костопільському (163) районах.

У 201 дошкільному закладі організовано електронну реєстрацію для влаштування дітей у дошкільні навчальні заклади. Реєстр здійснюється у системі ЄСУО, у м. Рівному – у розробленій програмі.

Відповідно до статистичного звіту Форма звітності № 1 – черга про кількість дітей, які перебувають на обліку для влаштування в дошкільні навчальні заклади у 2015-2016 навчальному році, на обліку для влаштування у ДНЗ перебувало 11 276 дітей, із них потребували влаштування 6550 дітей віком від трьох років.

Найбільша черговість спостерігається у м. Рівному – 1015 дітей, Рокитнівському районі – 855, Рівненському – 724, Сарненському – 687, Березнівському – 530, а також у м. Дубно – 443.

Сьогодні в Україні надзвичайно важливим є питання освіти дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами. Особливістю навчально-виховного процесу таких дітей є його корекційна спрямованість. Ефективність навчально-виховної роботи досягається на основі надання дітям цієї категорії якісної корекційної допомоги у взаємодії вихователів, асистентів вихователів (в інклюзивних групах), корекційних педагогів і батьків. Для ефективнішої роботи в дошкільних закладах внесено зміни у Типові штатні нормативи для ДНЗ, якими передбачено введення в інклюзивних групах посади асистента вихователя дошкільного навчального закладу з розрахунку одна штатна одиниця на одну групу. Відтепер керівникам дошкільних навчальних закладів надається право у разі виробничої необхідності змінювати штати або вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для цього закладу.

Посилюється увага до організації взаємодії дошкільного навчального закладу з батьками вихованців. Основними векторами цієї роботи є залучення батьків, інших членів родин вихованців до участі в освітньому процесі закладу, груп та їх медико-психолого-педагогічна просвіта. Донесенню до родин необхідних знань сприяють індивідуальні й групові, письмові, усні, а також інтернет- та онлайн-консультації спеціалістів; батьківські збори, лекторії, "батьківські школи", інші форми роботи. Для популяризації таких знань відводяться сторінки на сайтах дошкільних закладів.

В умовах адміністративної реформи і децентралізації влади зростають повноваження місцевих органів управління освітою, їхніх методичних служб та їхня відповідальність за створення належних умов для максимального охоплення дітей дошкільного віку організованими освітніми впливами і надання їм якісних освітніх послуг. Підтримка з боку цих органів очікується і в напрямку сприяння організації на базі дошкільних навчальних закладів локальних осередків для надання за місцем проживання консультативної допомоги батькам і особам, що їх замінюють, із питань влаштування дітей у дошкільний заклад та їх соціально-психологічної адаптації в умовах нового дитячого колективу, психолого-педагогічного супроводу дітей, які з певних причин не відвідують дошкільні заклади, розвитку і виховання дітей, підготовки їх до школи тощо.

У цих умовах дошкільні навчальні заклади повинні набути нового статусу, розширити свої функції, стати обов’язковими для відвідування дітьми, особливо старшого дошкільного віку. Необхідно також удосконалити та розширити мережу закладів різних типів, зокрема сприяти створенню приватних дошкільних закладів. На жаль, у нашій області офіційно немає жодного такого закладу, хоча на рівні держави зроблено ряд вагомих кроків у цьому напрямку: прийнято новий санітарний регламент для дошкілля, спрощено процедуру ліцензування освітніх послуг.

  • 26.09.2016
До списку новин